Alpska madronščica

Alpska madronščica

Alpska cvetlica, ki jo oprašujejo predvsem čmrlji

Alpsko madronščico opazimo že na daleč. Na visokogorskih meliščih nas med junijem in septembrom pozdravi s cvetovi v vijolični in oranžni barvi.

Alpska madronščica se z dolgim in razvejanim koreninskim sistemom zasidra v nestabilno podlago melišč. Raste visoko v slovenskih Alpah, a jo hudourniki nemalokrat odnesejo in naplavijo na nižje predele, kjer ta pisana cvetlica enostavno raste naprej. Zraste od pet do petnajst centimetrov visoko in cveti od junija do septembra.

Alpska barvita lepotica ima dvoustnat someren cvet, nadraslo plodnico, štiri prašnike in ostrogo. Njeni listi so majhni, modrozeleni, ozki in že skoraj podobni iglicam.

Živo oranžna izboklina morebitnim opraševalcem predstavlja precejšnjo oviro, saj sta pelod in sladka medičina znotraj dolge ostroge. Le močnim žuželkam uspe odpreti cvet.

                                  Vir: Pixabay

Alpska madronščica (Linaria alpina)

Velikost
  • od 5 do 15 cm 
Čas cvetenja
  • junij - september
Rastišče
  • melišča, grušč

Razširjenost
  • Julijske Alpe

   
Kraljestvo
  • rastline
Deblo
  • kritosemenke
Razred
  • dvokaličnice
Red
  • črnobinovci
Družina
  • črnobinovke
Rod
  • Linaria
Vrsta
  • alpska madronščica

 

ALI VEŠ?

  1. V srednjem veku so alpsko madronščico polagali v otroške posteljice, saj naj bi otroke varovala pred uroki.

Cilji učnega načrta

Alpska madronščica

Učne enote, ki so objavljene na portalu Triglavska zakladnica, je mogoče povezati z različnimi učnimi načrti.

1. razred:

SPO: 

  • učenci prepoznajo najpogostejše živali in rastline v bližnjem okolju
     

2. razred:

SPO:

  • Učenci spoznajo nekatere živali in rastline
  • učenci spoznajo, da v različnih okoljih žive različna bitja (živali in rastline - park, živalski vrt, gozd,...)

3. razred:

SPO:

  • učenci spoznajo živa bitja ter okolja v katerih žive
  • učenci zbirajo podatke o živih bitjih (s čim se hranijo, kje živijo, kako in kje se gibljejo)

4. razred:

NIT:

  • učenci znajo prepoznati najpogostejše vrste rastlin, živali in gliv v neposrednem okolju
  • učenci znajo razlikovati med rastlinami s cvetovi in rastlinami brez cvetov
  • učenci znajo ugotoviti, da so živa bitja prilagojena na okolje, v katerem živijo, in da se do določene mere lahko prilagajo spremembam v okolju

6. razred:

NAR

  • učenci uporabijo določevalne ključe za prepoznavanje živih bitij in njihovo uvrščanje v sistematske enote
  • učenci znajo z uporabo določevalnih ključev prepoznati najbolj zastopane rastline v bližnjem ekosistemu (travnik, gozd) in jih razvrstiti v ustrezne sistematske skupine
  • učenci spoznajo osnovno zgradbo cveta in jo povežejo z načini opraševanja
  • učenci spoznajo, da neživi dejavniki okolja določajo bivalne razmere za živa bitja in vplivajo na njihov način življenja (na primer na vlažnih rastiščih uspevajo drugačne rastline kot v suhih)

 

"Analiza, evalvacija in uskladitev vsebin Triglavske zakladnice s programi in učnimi načrti za osnovne šole je bila izvedena z zunanjim sodelavcem, dr. Iztokom Tomažičem, avtorjem številnih gradiv za osnovnošolske naravoslovne predmete in predavateljem didaktike na Biotehniški fakulteti Univerze v Ljubljani."

Vsebino je omogočil

Biosferna območja so območja ekosistemov z bogato biotsko raznovrstnostjo. Namenjena so ohranjanju ekosistemov in njihove biotske raznovrstnosti ter spodbujanju trajnostnega razvoja ob vključevanju in sodelovanju lokalnega prebivalstva.

V Sloveniji so bila do leta 2018 opredeljena štiri biosferna območja:

  • Biosferno območje Julijske Alpe        
  • Biosferno območje Kras         
  • Biosferno območje Kozjansko in Obsotelje     
  • Biosferno območje Mura 

V okviru projekta Sodelovanje med Las-i: Približjamo Unescova biosferna območja prebivalcem smo pripravili zanimive vsebine, ki bogatijo našo Triglavsko zakladnico.

»Za vsebino je odgovoren Javni zavod Triglavski narodni park. Organ upravljanja, določen za izvajanje Programa razvoja podeželja RS za obdobje 2014–2020, je Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano.«